Inhoud van de lessen

Alle lessen worden volgens een bepaalde opbouw gegeven. Zo begin ik alle lessen met het bewust observeren van de adem. Dit geeft namelijk rust in ons denken. Dit doen we omdat het beoefenen van yoga weinig zin heeft als u gehaast de les bent binnen gekomen of uw hoofd nog vol zit met gedachten van de afgelopen dag. Een les, die begint met een moment van rust, zal een diepere uitwerking hebben. Na dit moment van rust beginnen we met staande oefeningen, gevolgd door zittende oefeningen en we sluiten af met liggende oefeningen en als laatste een liggende ontspanningsoefening.

In elke les zitten een aantal oefeningen die regelmatig terugkeren. Dit heeft als voordeel dat u niet meer hoeft na te denken over hoe u deze oefening moet uitvoeren. U kunt zich op deze manier gaan verdiepen in de oefening. Maar om te zorgen dat we niet elke week het zelfde riedeltje afdraaien en we vastroesten in onze oefeningen en patronen, wordt er ook elke week een nieuwe oefening aangeboden. Zo’n oefening wordt langzaam opgebouwd. 

Zowel bij de staande, de zittende als bij de liggende oefeningen, komen er oefeningen voor die gericht zijn op ontspanning. Om tot een goede ontspanning te komen wordt er gebruik gemaakt van kracht. Kracht en ontspanningsoefeningen wisselen elkaar dan ook af.

Hoewel er in elke les Hathayoga wordt beoefend zijn er wel verschillen in de lessen.

Woensdag 19.00 uur tot 20.00 uur

Op woensdagavond in de les van 19.00 uur wordt traditioneel Hathayoga gegeven. Dat wil zeggen de oefeningen die aangeboden worden wisselen elkaar af in kracht en souplesse waarbij de oefeningen ondersteund worden door de adem . Deze les is voor iedereen toegankelijk en mocht u een oefening niet mee kunnen doen dan wordt er een alternatief geboden.

Woensdag 20.15 uur tot 21.15 uur

In de lessen van 20.15 houden we er rekening mee dat het al later op de avond is, het is daarom niet verstandig om veel energie opwekkende oefeningen te doen, omdat dat de nachtrust kan beïnvloeden.  In de les ligt de nadruk meer op verstilling. De oefeningen zijn rustiger en zijn er meer opgericht om het hoofd en lichaam tot rust te laten komen. Het lichaam wordt op een subtiele manier soepeler gemaakt. Ook in deze lessen worden de oefeningen ondersteund door de adem.